حدیث آشنا

راه کمال

حدیث آشنا

راه کمال

حدود الهی

حدود الهی


خداوند انسانها را برابر آفریده، به آنها مزایای یکسانی عطا نموده و آنها را برای هم تکیه‌گاه و پشتیبان قرار داده است.

آنگاه که انسانی خود را برتر از سایر انسانها بداند و بخواهد عدالت خداوند را مورد شک و تردید قرار دهد، قوانین الهی را زیر پا گذاشته و از حدود الهی تجاوز کرده است.


فنا و بقا

فناء و بقاء


راه فناء، راه عشق است. چون عشق را بجوئی، آنگاه خود را فراموش کرده و در فناء، بقاء را خواهی یافت.

برای عاشقانه زیستن، کافی است، آن را در قلبت پرورش دهی. به جای پرورش نفرت و عصبانیت، بیاموز، همواره عشق را جستجو کنی. در هر اتّفاقی، هر رابطه‌ای، هر کلامی، برایت معیار تنها عشق باشد.

بدون خودخواهی، بدون ریا، بدون تکبّر، تنها عشق را بجوی. به بندگان خداوند، به دیدۀ جلوۀ روی دوست بنگر و تنها با عشق خدا زندگی کن.


نگاهی از دریچۀ عشق

نگاهی از دریچۀ عشق


راه عاشقانه زیستن، راهی پرفراز و نشیب است. آنگاه که تصمیم می‌گیری قدم در راه عشق گذاشته و جز به خدا نیندیشی، انواع وابستگی‌ها درمسیر تو سدّ راه خواهند شد و تو را از پروردگارت باز خواهند داشت.

بیاموز همواره رو به سوی محبوب خویش داشته و تنها انسان‌ها را از دریچۀ چشم او بنگری. به همه چیز عاشقانه نگاه کن. در قضاوت‌هایت عشق ملاک تو باشد و انسان‌ها را با عشقشان بسنج. 

بدان خداوند شما را به عشق می‌پذیرد و با عشق محک می‌زند. پس هرگز در قضاوت‌های خود نقطه ضعف‌ها را نبین. بلکه سعی کن عشق انسان‌ها را دیده و آن را چون معیاری برای سنجش آنها قرار دهی


سکوت مطلق

سکوت مطلق


راه رهروی، راه فرارفتن از ذهن و بالا رفتن از زمان و مکان است. هنگامی که خود را اسیر ذهن می‌بینی و نمی‌توانی برای آن چاره‌ای بیابی، بدان: خداوند شما را در سکوت مطلق ملاقات خواهد کرد. 

برای دستیابی به این سکوت تلاش کنید. تنها تلاش بی‌وقفه است که می‌تواند شما را از ذهن فراتر برده و به ملاقات دوست نائل شوید.


بیراهه

بیراهه


راه خدا، راه عشق است. در مسیر عشق، همواره بیراهه‌هایی وجود دارد. از بیراهه‌ها پرهیز کنید و تنها او را بجوئید.

برای عاشقانه زیستن و طیّ مسیر کمال همواره به یاد داشته باشید: آنچه انجام دهید، بی هیچ دغدغه‌ای شما را به سوی حق رهنمون خواهد شد، تنها به این شرط که آن را با اخلاص کامل و تنها به نیّت رضایت دوست انجام دهید.


خداوند شاکر

خداوند شاکر


بدان: خداوند یگانۀ بی‌همتا شما را از تن واحده آفریده. پس بر نعمتهایش شاکر باشید و با ناسپاسی از نعمتها فاصله نگیرید.

آیا هرگز اندیشیده‌ای، آن که تو را آفریده، به تو جان داده و زندگی بخشیده است، همواره مورد ناسپاسی بندگانش قرار می‌گیرد. پس چگونه است که بر ناسپاسی نسبت به یکدیگر شکوه کرده و زبان به شکایت می‌گشایید؟

بدانید: خداوند شاکر و شکور است و شما را می‌آموزد که شکرگزار نعمتهای پروردگار و شکرگزار احسان یکدیگر باشید. پس هر که ناسپاسی کند، راه نعمتها را بر خود بسته و از یاد پروردگار غافل می‌ماند.


عشق خالص

عشق خالص


بدان: بندگان خداوند دو دسته‌اند. آنها که خود را به خدا سپرده و تنها از او مدد می‌طلبند و در همه کاری تنها رضایت او را می‌جویند؛ آنان صالحان روی زمین و بهترین بندگان خداوند می‌باشند؛ و دستۀ دوّم کسانی که هر از گاهی خدا را به یاد می‌آورند و در نیّت‌هایشان خالص و پاک نیستند؛ آنها چون دل به غیر خدا ببندند البتّه خطاکارند و آنها را پاداشی در آنچه برای نیّت‌های دنیویشان انجام می‌دهند نیست.

بدان: هرچه از دوست طلب کنید، در چشم به هم زدنی به شما داده خواهد شد، به شرط این که نیّت شما خالص بوده وتنها او را بجوئید.

هرگز جز از خدای یگانۀ بی‌همتا از کسی مدد مطلبید که شما را گمراهی آشکار به ارمغان خواهد آورد.

بدان: راه به خدا رسیدن راهی پر فراز و نشیب است. از نشیب‌ها هراس به دل راه ندهید و در فرازها مغرور و دچار منیّت نشوید، بلکه همواره رو به سوی دوست داشته و تنها او را به یاد آورید. 

بدانید: محبّت انسان‌ها به یکدیگر و عشق خالص آنها مانع از دلخوری و رنجش می‌شود. پس با عشق و محبّت یکدیگر را ببخشید و با رنجش راه را برای خودتان دشوار نکنید. 

با یگانگی و عشق، به یکدیگر، به دیدۀ اغماض نگریسته و تنها خدا را بجوئید که این برای شما بهتر است اگر می‌دانستید. 

شایسته

شایسته


بدان خداوند شما را می‌آزماید. آنها که بر آزمایشات او صبور و شکیبا باشند، رستگارانند.

 بهترین راه عبور از آزمایشات تسلیم حق بودن و به دست آوردن رضایت پروردگار است.

پس شایسته است که در تمام لحظات خدا را به یاد داشته باشی و با تمام وجود به او رو آوری و از غیرخدا بپرهیزی.

 

 

مهمترین هدف زندگی

مهمترین هدف زندگی


 همانا انسان در کائنات رازی را با خود حمل می‌کند که این راز او را از سایر موجودات متمایز کرده و به او امتیاز ویژه‌ای بخشیده‌است.

بدانید: انسان‌ها پاره‌های تن یکدیگرند که از پروردگارشان جدا شده و به او خواهند پیوست.

بدانید: راهی را که به سوی کمال برمی‌گزینید و نوع راه پیمودن شما مهمترین کاری است که در زندگی انجام می‌دهید. پس آن را با دقّت و وسواس کامل انجام داده و خود را به بیراهه نیفکنید.

بدانید: نیاز قلبی شما به هدایت، تعیین کنندۀ راه شماست. پس از پروردگارتان درخواست قلبی برای هدایت داشته باشید که این بهترین کار ممکن است. 

شور حرکت

شور حرکت


اگر چه اطاعت از امر پروردگار برای هر انسانی لازم بوده و به رشد و تعالی او کمک می‌کند ولی کافی نیست. باید بدانی ، آنچه تو انجام می‌دهی، خالی از عشق و شور حرکت نباشد.

عشق را دریاب. آن را سرلوحۀ عملت قرار بده. با عشق سخن بگو. از عشق بگو. با عشق، عمل کن. به عشق فکر کن. همه چیز را با عشق بیامیز و نتایج آن را ببین.

برای عشق‌ورزیدن، به انسانها، به حیوانات، به موجودات، دقّت کن. حسن آنها را ببین و عشقت را به سوی آنها جاری کن.

انفاق

انفاق


بدان انفاق و بخشش برای شما امتیاز محسوب شده و شما را به پروردگارتان نزدیک می‌سازد. پس هرچه در توان دارید در راه خیر صرف کنید که خداوند شنوا و بیناست.


شاخه ها

شاخه ها


بدان و آگاه باش: انسانها شاخه‌های یک درختند. روحهایی جدا از هم ولی پیوسته.

 پس با شاخه‌های درختتان چون خود درخت برخورد کنید. اگر شاخه‌ای را بیازارید، درخت را آزرده‌اید. چون عشقتان را نثار شاخه‌ای کنید، درخت را شاد کرده‌اید.

آنچه بر خود می‌پسندی بر دیگران نیز بپسند. خود را با تصوّری کاملاً روشن جای طرف مقابل بگذار و ببین این رفتار چه تأثیری بر تو می‌تواند داشته باشد و ببین چه رفتاری را دوست داری.اگر آگاهانه و با چشم باز و با دید روشن جای دیگران قرار بگیری، آنگاه رفتارهای خداپسندانه را کاملاً خواهی شناخت.


قوی و استوار

قوی و استوار


بدان: انسان‌ها پشتوانۀ یکدیگرند. از توقّعات یکدیگر آزرده خاطر نباشید، بلکه راهی را جستجو کنید تا بتوانید هم توقّعات را برآورده کنید و هم به خودتان کمتر صدمه بزنید.

بدان: تصمیمی که تو در هر لحظه اتّخاذ می‌کنی، می‌تواند برایت مفید و سازنده بوده و به رشد تو کمک کند؛ مشروط بر این که تصمیمات تو هم‌سوی با پروردگار بوده و تو را به سوی پروردگار رهنمون شود.

بدان: آنچه تو بدان نیاز داری همدلی و همراهی دیگران است و چنانچه این همدلی را احساس نکنی، احساس تنهایی و مظلوم واقع شدن کرده و به روانت لطمه وارد می‌آید.

چنانچه بدانی هر تصمیم تو ،هر حرکت تو، و هر عمل تو از دید خداوند پنهان نبوده و برایت محفوظ خواهد ماند، احساس تنهایی نکرده و در کنار پروردگارت خودت را قوی و استوار احساس خواهی کرد. پس نگران نباش. خودخواهی‌ها را به جان بخر و به رضای دوست بیندیش که این بهترین طریق زیستن است. 

ربّ مشتاق

ربّ مشتاق


بدان: خداوند، مشتاق بندگان سالک خویش است. پس به دیدار ربّ مشتاق خود با قلب روان شوید.

آنچه تو را به پروردگارت نزدیک می‌کند، انجام بده. سعی کن از وقت نهایت استفاده را برده و همواره با قلب خود به سوی پروردگارت رو آوری تا بتوانی به مقصد نهایی خود دست یابی.

 

عشق به هستی

عشق به هستی


عشق ورزیدن را با باز کردن دریچه‌های قلبت به روی کلّ هستی تمرین کن. هرچه بتوانی به کلّ هستی عشق بورزی به خدای خودت عشق ورزیده‌ای.

تمرین را در هر لحظه از زمان انجام بده، با تمام وجود و با تمام عشق.