حدیث آشنا

راه کمال

حدیث آشنا

راه کمال

رمز آیات

رمز آیات


آیا در آیات قرآن رمز و رازی نهفته است که باید کشف کرد؟


کشف رمز از آیات قران، الزاماً به معنی پی بردن به کنه آیات ومقصود و منظور خداوند از بیان یک کلام نیست. بلکه آگاهی‌ای که در پس هر کلامی وجود دارد و انتقال آن به بشر است. آنچه خداوند به صورت کلام بر بشر نازل می‌کند، آگاهی او را ارتقاء داده و او را در جهت کمال یاری می‌رساند.

رمز و رازی نیست. کلام خود بیانگر اصول است. رمز در انرژی والای نهفته درکلام است که بسیاری از شما را یارای پی بردن به آن نیست. اسرار، در عشق جاری در آن  و قدرت الهی است که در آن جاری است وگرنه ظاهر کلام گویای مقصود ومنظوراست.

 

عبادت قلبی

عبادت قلبی


قلب انسان جایگاه خداوند و جایگاه نزول وحی است. هنگامی که در پیشگاه مقدس خداوند با قلب خود ظاهر می‌شوید، در واقع ذکر را از زبان به قلب منتقل می‌نمایید. یعنی به جای ذکر لفظی با ایمان قلبی به صفتی از صفات خداوند اعتراف می‌کنید.

استجابت دعا

استجابت دعا


چرا گاهی دعاها مستجاب نمی شود؟ 


دعاهای شما خواسته های به حق شماست. هر آنچه از پروردگارتان می خواهید در جهت نیل به هدفتان است. پس شاکر پروردگار باشید و برای آنچه که به شما داده است، سپاسگزار باشید. 

همانا سپاسگزاری درهای رحمت را می گشاید و رحمت پروردگار شامل حال شما خواهد بود.  

اگر دعایی پاسخ داده نمی شود، در زمان و مکان مناسب انجام نشده است. صبور باشید و به خداوند اعتماد کنید. او در همه حال شنوا و بیناست و خیر و صلاح شما را خواستار است. 

به پروردگار رو آورید و در جهت نیکی گام بردارید. خداوند طالب خیر و نیکی است. پس در نیکی سبقت جوئید و از لطف خداوند نا امید نباشید که ناامیدی از در گاه خداوند، همانا روی گرداندن از رحمت پروردگار است.


زندگی اصلی

زندگی اصلی


به یاد داشته باشید خداوند بندگان خویش را مورد لطف و رحمت خود قرار می دهد و آنان را که در برابر آزمایشات وی صبور و شکیبا بوده  و تسلیم امر پروردگار باشند ، البتّه پاداشی عظیم خواهد بود.


بدانید پروردگارتان شما را به داشته ها و نداشته هایتان می آزماید. بر شماست که آزمایشات الهی را درک کرده و همواره تسلیم امر پروردگار باشید. 

بدانید زندگانی اصلی شما همانا به سر بردن در جوار رحمت الهی است، پس سرای جاودان را طالب باشید وبدانید که هر کس به سرای باقی بشتابد، از رحمت الهی برخوردار بوده و پلّه ای به خداوند نزدیکتر شده است.

بیاموزید که زندگانی دنیا چون سرابی گذراست، به آن دل نبندید، آن را همچون گذرگاهی بدانید که چند صباحی در آن به سر برده و سپس برای  ادامۀ راه و طیّ طریق به سرای باقی خواهید شتافت. 

بدانید که زندگانی جاودان در انتظار شماست که در آن بسیار بهتر و آسوده تر خواهید بود.


جسم و معاد

جسم و معاد


اگر پس از مرگ، جسم را به دور می‌افکنیم، چرا خداوند، انسانها را به برانگیخته شدن از قبرها و آزار جسمانی، بیم داده است؟


زیرا ما انسانها از آزار جسمهایمان وحشت بسیار داریم. هنگامی که جسم ما مورد آزار قرار می‌گیرد و درد، سوزش یا حس ناخوشایندی را تجربه می‌کنیم، آن را بدترین مصیبت ممکن تلقّی کرده و از آن گریزانیم و حاضریم هر‌گونه تلاشی را بنماییم، تا جسممان از آزار محفوظ بماند.

بنابراین خداوند، برای تشویق ما به این که جسم ما، در ناز و نعمت به سر برده و از آزار محفوظ خواهد ماند و با توجّه به قوّۀ درک و تشخیص بسیاری از انسانها به ما وعدۀ برانگیخته شدن جسم را داده‌ است، تا پاداشی باشد برای نیکوکاران.

هنگامی که مراحل تکامل را می‌پیماییم، ما را به جسم خاکی‌مان نیازی نیست. جسم خاکی ما، تنها برای زندگی بر روی زمین طرّاحی شده و چون مرحلۀ زندگی زمینی را پشت سر می‌گذاریم و به مراحل بالاتر تکامل قدم می‌گذاریم، از جسم خاکی‌مان فاصله گرفته و کالبدهای دیگرمان را به کار می‌گیریم.

چگونه می‌توانیم یکی شدن با پروردگار را تجربه کنیم، در حالی که در جسم خاکی‌مان بسر می‌بریم؟

خداوند ما را با روحمان می‌پذیرد و ما با روح خدایی خود به او خواهیم پیوست.

 

سرنوشت زیبا

سرنوشت زیبا


بدان وآگاه باش که: چون تکیه‌گاهت را پروردگارت قرار می‌دهی، خداوند بینا و آگاه است. 

او می‌داند، انسانها در روزمرّگیها غرق گشته‌اند، می‌داند نسبت به آیات الهی کفر ورزیده و آن را انکار می‌کنند. می‌داند، از آیات الهی سوء‌استفاده کرده و از آن برای مقاصد غیر خدایی استفاده می‌کنند. می‌داند، به گمراهی آشکار دچار گشته‌اند و خود را از جادّۀ کمال دور کرده‌اند.

بدانید: پروردگار شما، شما را به خود می‌خواند وبرای شما حیات جاودانه مهیّا کرده است. 

بدانید: سرنوشت شما انسانها، بسیار زیبا مقدّر شده و نهایت به پروردگارتان خواهید پیوست.



رزق حلال

رزق حلال


آنچه دسترنج شماست و به شما تعلّق دارد و آنچه رزق حلال شماست، در پناه امن خداوند است. بر آن نگران نباشید و به خود ملال راه ندهید که خداوند حافظ و پشتیبان بندگان مخلص خویش است. 

بر دادۀ خداوند شاکر و سپاسگزار باشید و هرگز از لطف حق ناامید نباشید.


حیات جاودانه

حیات جاودانه


بشنو و آگاه باش که خداوند یگانۀ بی همتا انسانها را یکسان آفریده است، اگر انسانی را ناهماهنگ یافتی بدان که خداوند او را هدایت خواهد کرد و به او راه پیوستن به الله را خواهد آموخت .

در میان بندگان خدا، آنانکه راه خود را زودتر بیابند، قبل از دیگران به سر منزل مقصود خواهند رسید. آنان منازل را یک به یک با سرعت طی کرده و سرانجام به لقاء پروردگار خواهند پیوست.

ولی آنانکه راه گم کرده اند و در بیراهه ها سرگردان مانده اند برای رسیدن به سرمنزل مقصود راه دشوار و طولانی ای را در پیش خواهند داشت. آنان  برای پیوستن به پروردگار و رسیدن به لقاءالله منازل را به کندی طی خواهند کرد و راه را به دشواری خواهند پیمود.

در میان بندگان خداوند، آنانکه راه را شناخته اند و با عشق پروردگار می زیند، در زندگی دنیایی نیز می توانند لقاء پروردگار را تجربه کنند و زندگی لذّتبخشی را در حیات دنیوی شان داشته باشند.

بدان و آگاه باش که زیباترین حیات از آن کسانی است که در همین زندگی به پروردگار خویش  می پیوندند و حیات جاودانه شان را از روی زمین آغاز می کنند.


بهترین راه حل

بهترین راه حل


بدان و آگاه باش: هر گاه خود را در محاصرۀ مشکلات می‌بینی، با رو آوردن به پروردگار و مدد طلبیدن از اوبهترین راه حل را برای مشکلاتت بخواه. که این بهترین طریق برای زیستن است.

از خود بگذر

از «خود» بگذر


گاهی از پروردگار احساس دوری می‌کنی و در لحظاتی در یأس و ناامیدی به سر می‌بری. 

بدان و آگاه باش تنها راه نزدیکی به پروردگار از خود گذشتن است از خود بگذر. از خود بگذر تا پروردگارت را دریابی.

سریعترین راه

سریعترین راه


بدان و آگاه باش: آنچنان که شایسته است، زندگی کن. خود را به گناه وآلودگی و دوری ازخدا میفکن. آنچه را خداوند از تو خواسته است و تو را به کمال می‌رساند، انجام ده. خداوند خودش راه را به تو می‌نماید.

آنچنان باش که آنگاه که مرگ تو دررسد، حتّی لحظه‌ای را از دست نداده باشی و حسرتی برایت باقی نماند. آنگاه سریعترین راه را طی کرده‌ای.


مسیر خدا

مسیر خدا


آنانکه خود را در مسیر خداوند قرار می‌دهند، باید بدانند که هر لحظه‌شان را با یاد و نام خداوند سپری کنند و آنچه را که انجام می‌دهند، تنها به خاطر رضای پروردگارشان باشد.

بدان و آگاه باش: که خداوند یگانۀ بی‌همتا بدان جهت شما را در مسیری قرار می‌دهد که بتوانید راه خود را به سوی پروردگار خویش بیابید و اگر آن مسیر را با تواناییها و ویژگیهای خود مناسب یافتید، همان را ادامه دهید وگرنه به دنبال راه جدیدی بوده و مسیر تازه‌ای را برای خود برگزینید.

هرآنچه که به تو آموخته می‌شود، سرمایۀ خویش قرار داده  و با کمک تجربیّات و آموخته‌هایت راهی به سوی خداوند پیدا کن و بدان که پروردگار تو، آنان را که در مسیر هدایت او جدّیت و جهد دارند، هدایت نموده و آنان را یاری خواهد داد.


سپاس پروردگار

سپاس پروردگار


خداوند یگانۀ بی‌همتا بندگانش را دوست دارد، آنان را به خود فرامی‌خواند و راه هدایت را به آنان نشان می‌دهد. پس بیاموز که همواره با پروردگارت هم‌سو بوده و در جهت هدایت انسانها به سمت پروردگار کوشا باشی.

سپاس پروردگار در همه حال درهای رحمت را گشوده و تو را به صراط مستقیم رهنمون می‌سازد. خداوند در همه حال شنوا و بیناست. درخواست بندگانش را می‌شنود و اجابت می‌کند.

تو را هدایت می‌کند به سوی راهی که در آن وصل پروردگارت را تجربه کنی. خداوند همواره با توست و همواره تو را هدایت می‌کند. باشد که سپاسگزار رحمت حق باشید.

خداوند آگاه

خداوند آگاه


تنها خدا از دلها آگاه است. تنها خدا می‌داند، در قلب بندگانش چه می‌گذرد. او شما را آفریده، به شما جان بخشیده  و همواره مراقب شماست. او می‌داند، در هر لحظه در قلب هر یک از شما چه می‌گذرد.

پس نگران نباش، خود را به خدا بسپار و بدان که او بهترین نگاهبان و پشتیبان بندگانش است.

خداوند از نهان بندگانش آگاه است و هر چه بر آنان رود، تنها به ارادۀ اوست.


غیبت نکنیم

غیبت نکنیم


آنگاه که بی آنکه در مورد چیزی فکر کنیم، در مورد آن صحبت می‌کنیم! وقتی که بدون اطّلاع از چند و چون ماجراها و روابط افراد، در مورد آنها به قضاوت می‌نشینیم! وقتی که خود را محق می‌دانیم، هر طور که بخواهیم رفتار کنیم! وقتی که خود را اسیر دست شیطان و نفس می‌سازیم!

بدانیم: پروردگار ازدلها آگاه است. تنها اوست که از همه چیز آگاه بوده و حقّ قضاوت دارد. ما را حقّی برای قضاوت کردن درمورد یکدیگر نیست.

بیاموزیم با اطّلاعات محدود و اندکمان خود را محقّ قضاوت ندانسته و انسانها را متّهم نسازیم.