حدیث آشنا

راه کمال

حدیث آشنا

راه کمال

روز زن

روز زن


خداوند لطیف، بر مخلوقات منّت نهاد و از در لطف، موجودی لطیف، پراحساس، زیبا و سرشار از عشق، هنر و درایت آفرید تا نمونه ای باشد از عشق و شور زندگی خالق بی همتایش. 

باشد که در صحنۀ گیتی، کمالات او را قدر بدانیم و بودن او را جشن بگیریم.

راز

راز


به یاد داشته باش، هر انسانی برای خود رازهایی دارد که مایل است، آن رازها بین خود و پروردگارش محفوظ بماند.

به یاد داشته باش: اگر قصد و نیّت یادگیری راهی به سوی پروردگار را داری، این کار را بدون صدمه رساندن و بدون آزار دیگران انجام دهی.

به یاد داشته باش: هرگز هیچ انسانی را به هیچ دلیلی، رنجیده‌خاطر نسازی. حتّی اگر نیّت تو خیر و به قصد نزدیک شدن به پروردگار باشد.

به یاد داشته باش: انسانها حق دارند رازهای خودشان را داشته باشند و حق دارند، مسائلی را بین خود و خدایشان محفوظ بدارند. پس هرگز به حریم هیچ انسانی پا نگذار.


راههای کمال

راههای کمال


بسته به این که تا چه حد طالب کمال باشی و از چه راهی بخواهی  به خداوند نزدیک شوی، می‌توانی راههای مختلفی را برگزینی. در انتخاب راه، چگونگی انجام تکنیک و نتایج حاصله، البتّه اهمیت دارند.

بیاموز، راهی را برگزینی که برای تو بیشترین بازدهی را داشته و تو را به مقصدت نزدیکتر می‌کند. راههای بسیاری به خدا ختم می‌شوند ولی سرعت آنها و چگونگی انجام آنها با هم متفاوت است. 

برای درک صحت یک راه، به کسانی که از آن راه عبور کرده و دستاوردهایشان توجه کن و چنانچه آن را مناسب یافتی، خود را به خدا بسپار و برای انجام آن از خدا مدد بطلب.

بدان که خداوند چون بنده‌ای را به خود فرامی‌خواند، راه هدایت را برای او باز کرده و او را مدد می‌کند. انسانها برای رسیدن به کمال از راههای مختلف عبور می‌کنند. 

صعودت را آغاز کن. بدان که هر لحظه برای تو ارزشمند و بی‌نظیر است. پس حرکتت را آغاز کرده و آموختنی‌ها را بیاموز. از چیزی نهراس. خدا با توست. تو را می‌نگرد و حمایت می‌کند.

 

تنها مأمن

تنها مأمن


به یاد داشته باش که هر گاه خود را به خدا سپاری، خداوند تو را کفایت خواهد کرد. خداوند قادر و تواناست.

گاهی انسانها در روابطشان خللی پیش می‌آید، در این صورت بهتر آن است که خود را به خدا سپارید، از چیزی بیم نداشته باشید و بدانید که خداوند در قلبهای شما جاریست.

چنانچه به دنبال مأمنی هستید، بدانید که آن مأمن تنها خداست، به او پناه برید، طریق هدایت بپوئید و از تفرقه و جدایی برحذر باشید.

در لحظه زندگی کن، از فردا هراس نداشته باش. بدان که خداوند ناظر بر شماست و شما را هدایت می‌کند.


زن در قرآن

زن در قرآن


چرا در قرآن ارث و شهادت زن، نصف مرد است؟


آنچه انسانها را در وادی بی‌خبری افکنده است، فاصلۀ زمانی و مکانی ودور بودن از اصل جریانهای مربوط به زمان و مکان وحی و نزول آیات قرآن است.

بدانید پروردگار، هنگامی که محمّد(ص) را مخاطب قرار داده واو را به عنوان جایگاه وحی برگزید، انسانها در بدترین شکل ممکن، به یکدیگر ستم نموده و زنها مورد آزار و اذیّت مردان قبیله‌شان قرار می‌گرفتند.

هنگامی که خداوند، حقوقی را به زنان اعطاء نموده و برای آنان حقّ ارث و حقّ شهادت قائل شد، در واقع زنها را از حضیض پستی به اوج عزّت واقتدار آن زمان کشید و همین مقدار حقوقی که برای آنان قائل شد، برای گروه مردان بسیار سنگین و خارج از قوّۀ درک آنان بوده است ولی ناچار بودند به فرمان پروردگار گردن نهاده و امر او را بپذیرند.

اگر چه کلام الهی برای همۀ مکانها و زمانهاست و اگرچه پروردگار محدود به زمان و مکان نمی‌باشد ولی خداوند به انسانها قوّۀ تشخیص و ادراک عطا نموده، تا هر زمان بر اساس معیارها و موازین اجتماعشان، قوانین را سنجیده و اصول را تعدیل نمایند.

بدانید: چون به پروردگار رو آورید و از او هدایت طلبید، خداوند شما را به عقل و خردتان راه می‌نماید و ازشما می‌خواهد که از قوّۀ تفکّر خود استفاده کرده  و قوانین اجتماعی را مطابق با زمان ومکان خاصّ خود تعریف نمائید.

بدانید: اگر چه کلام الهی قابل تغییر نیست ولی خداوند شما را با انتخابهای آزاد آفریده و شما را در تدوین قوانین آزاد گذاشته تا از قوّۀ تدبیر خود استفاده نموده و اصول اجتماعی را بنا نهید.

بدانید: آنچه شما را در این زمان رهنمون می‌شود، این است که کلام را پاس بدارید، از آن سود برید، آنچه برای شما می‌تواند مفید و راهنما باشد، استفاده کرده و آنچه که مطابق با زمان شما نمی‌باشد، به خواست پروردگار که استفاده از قوّۀ درک وتشخیص و انتخاب آزاد شماست، گردن نهاده و حقوق یکدیگر را تأدیه نمائید.


شکرگزاری

شکرگزاری


شکر گزاری واقعی چگونه است؟  

شکر گزاری واقعی در بخشش واقعی است. دستهایت را باز کن و بگذار دیگران از نعمتهایی که به تو ارزانی شده استفاده کنند.

جلای قلب

جلای قلب


بدان و آگاه باش: خداوند یگانۀ بی‌همتا بندگانش را دوست دارد و هر که بندگان خداوند را دوست بدارد، بی‌شک او را درک کرده است.

خطاهای تو، باعث کدورت قلب و عدم احساس وجود مقدّس خداوند می‌شود. خودت، خطاهایت را ارزیابی کن.

چون بندگان خداوند را بی‌جواب می‌گذاری، در حالیکه توانایی پاسخ به خواسته‌های آنان را داری و آنان را با خواسته هایشان رها می‌کنی، در واقع به جنبه‌ای از وجودت که جایگاه عشق است، پشت کرده و عشق را بی‌جواب می‌گذاری.

بیاموز که همواره عشق را جستجو کنی و قبل از هر عملی کارهایت را با معیار عشق بسنجی تا بتوانی قلبت را جلا داده و عشق را پرورش دهی.


استغفار

استغفار


چرا استغفار می‌کنیم؟

 وقتی شما استغفار می کنید، از آنچه در گذشته انجام داده اید روی می گردانید و تصمیم می گیرید که گرد آن نگردید.

 استغفار راه ورود به زندگی جدید است. چنانچه واقعی باشد دروازه های زندگی جدید را به روی شما می گشاید. دیگر نه احساس گناه وجود خواهد داشت و نه اعمال ناپسند گذشته. 

با استغفار تصمیم می گیرید خود را از نو بسازید و چه خوب است که این تصمیم را در هر لحظه از زمان بگیرید.

 

خواب خوش

خواب خوش


آنچه ما انسانها بدان نیازمندیم، بیدار شدن از خواب دنیا‌زدگی و گشودن چشم بصیرت است. پس آنچه ما را می‌تواند بیدار کرده و خواب خوش ناپایدار را از چشمان ما برباید، تکانهای شدید و عتاب‌ توأم با دعوت است.

خداوند هر که را بخواهد به خویش فرا‌می‌خواند و برای او دعوت انسانها همیشگی بوده است.

راههای نعمت

راههای نعمت


آنچه شما را به شک و دودلی وامی‌دارد و نمی‌توانید در مواقع مقتضی، تصمیم‌های درست اتّخاذ کنید، بر مبنای برداشتهای شما از اتّفاقات و حوادث است. حوادث و اتّفاقات پیش می‌آیند، زیرا یا انتخاب شماست یا نتیجۀ انتخابهای قبلی شماست. پس از آنها گریزی نیست. تنها راه گریز از اتّفاقات ناگوار و پیش آمدن حوادث بهتر، تغییر مسیر زندگی است.

چنانچه بیاموزید، افکار، گفتار و کردار خود را هم‌سوی با پروردگار نموده و در همۀ حوادث و اتّفاقات، خیر آن را جستجو کنید و از دادۀ خداوند شاکر باشید، راههای نعمت به روی شما باز شده و به رستگاری خواهید رسید. 

فرصت باقی

فرصت باقی


انسانها، گاهی بر سر دوراهی قرار می‌گیرند و نمی‌دانند، چه راهی را برای زندگی برگزینند. آنان همواره در ترس و دودلی بسر می‌برند و از ناهمواریها و مشکلات واهمه دارند. 

توجّه به این نکته ضروری است که خداوند یگانۀ بی‌همتا، شما را به جهت کمال آفریده است.

 پس رو به درگاه خداوند آورید و از تنگ‌نظریها و دودلیها نهراسید. بدانید که خداوند همواره انسانها را یاری می‌دهد و آنها را به سوی رستگاری فرامی‌خواند. 

پس تا فرصت باقی است، رو به سوی پروردگار آورید و راه هدایت بجوئید، که این برای شما بهتر است، اگر می‌دانستید.

 

چرا اشتیاق؟

چرا اشتیاق؟


اگر می‌خواهی با پروردگارت یکی شوی، باید از «خود» بگذری. برای گذشتن از «خود»، گاهی لازم است، تا پای جان پیش روی .

رهروی بدون اشتیاق و اشتیاق بدون گذشتن از هر‌آنچه برای تو دلبستگی می‌آورد، امکان‌پذیر نیست. پس بیاموز که از دلبستگیها رها شوی و خود را به دوست سپاری.


بلا و هجران

بلا و هجران


راه عشق، راه بلا و هجران است. چون به امتحانی مبتلا می‌شوید، از بیراهه‌ها نهراسید. خود را به خدا بسپارید که او بهترین نگاهبان و تنها پناه‌دهنده است.

خدا را به یاد بسپار. در تمام لحظات و همۀ زمانها. و آنگاه برکات، از هر سو به سوی تو سرازیر خواهد شد. هرگز از چیزی جز دوری از ذات یگانۀ هستی، هراس به دل راه مده که خدا با توست و همواره تو را پشتیبان خواهد بود. 

بهترین طریق سپردن

بهترین طریق سپردن


چون به خداوند پناه می‌بری و از او مدد می‌طلبی ، کارها را به او واگذار کن و خود را حذف کن که این برای تو بهتر است.

چون خود را کامل و تمام به خدا بسپاری و همۀ امور را به او واگذاری، خداوند خود بهترین کارگزار است. او خیر همۀ بندگانش را می‌داند و آنها را به بهترین طریق هدایت می‌کند. 

تنها کافی است که با تمام وجود و تمام قلب او را بخوانی و تنها و تنها از او مدد طلبی که این بهترین طریق سپردن خود به خداوند است.


حکمت خداوند

حکمت خداوند


چون به خداوند رو آورید و او را در امورتان حَکَم قرار دهید، بیشک خداوند حکمت خویش را جاری ساخته و برای شما بهترین مأمن خواهد بود.

بیاموزید تنها از خداوند مدد طلبید و تنها از او یاری بجوئید. که او بهترین پناهگاه و یاری دهنده است.