حدیث آشنا

راه کمال

حدیث آشنا

راه کمال

وارستگی

وارستگی


تنها راه‌حل تضادهای درونی ما، پناه‌بردن به پروردگار است. در سایۀ لطف پروردگار می‌توانیم از مدد الهی بهره بگیریم و بر نقائص خود غلبه کنیم. اگر شناخت و فهم ما از جهان هستی و قوانین آن به حد اعلا برسد، باز هم دچار سرگردانی خواهیم بود، مگر اینکه با یقین کامل به پدیده‌ها  بنگریم و بدانیم که هر چه ما را با جهان پیوند می‌دهد، در سایۀ وحدت و یگانگی به ظهور می‌رسد.                                                  

اگر در تاریکترین نقاط روحمان جستجو کنیم ، باز هم اشعه‌های تابان حقیقت را خواهیم دید. حقایق تغییر‌ناپذیرند. راه رسیدن به کمال، روشن و تابان است. فقط مسیر‌های رسیدن به آن، متفاوت است.

زمان آن رسیده که به دانسته‌های خود عمق و جلای بیشتری ببخشیم و نادانسته‌هایمان را جبران نماییم. زیرا رهروی، بدون شناخت قوانین هستی  وایمان به آن امکان‌پذیر نمی‌باشد. راه ما پر از فراز و نشیب است ولی باید با همدلی با انسانهای دیگر به وارستگی برسیم. همچنین باید تا اعماق جانمان به آگاهی و روشنایی دست یابیم. و این امکان‌پذیر نمی‌باشد مگر اینکه به وحدانیت برسیم. در سایۀ وحدت و عشق می‌توان طریق تکامل را پیمود و به دروازه‌های روشن آگاهی و روشن‌بینی دست یافت. 103                                                                                                                                                                                                           

شایستگی

شایستگی


خداوند انسانها را می‌آزماید و آنها را به جهت پایداری بر صراط مستقیم می‌سنجد تا بداند کدامیک از بندگان وی شایستگی بخشش او را دارند. اگر می‌خواهی شایستگی بخشش خداوند را داشته باشی، باید تلاش کنی که بدون تلاش، هرگز، هیچ پیشرفتی میسّر نمی‌شود و هرگز نخواهی توانست به هدف نهایی خود دست یابی.

اگر در وجودت احساس خلأ می‌کنی، تنها با نشستن و منتظر ماندن به اینکه تو را کمکی از طرف خداوند برسد و خلأ وجودی‌ات را پر کند، به نتیجه‌ای دست نخواهی یافت، بلکه باید خود تو راه پر کردن آن را بیابی و چاره‌ای برای حل مشکل خود پیدا کنی.

 بدان که خداوند شایستگی بندگانش را می‌سنجد و سپس به تناسب آنچه لایق آن هستند، به آنان عطا می‌کند.

 مراتب عشق نزد پروردگار تو متفاوت است. اگر می‌خواهی به مراتب بالای عشق دست یابی، ظرف وجودی‌ات را بهبود ببخش و با گسترش قلب خود شایستۀ عشق خداوند باش. 

خداوند انسانها را در مواقع نیاز حمایت می‌کند و به آنان راه درست را نشان می‌دهد ولی خود شما باید برای رسیدن به مراتب بالای عشق تلاش کرده و شایستگیهای خود را به اثبات برسانید. 219