حدیث آشنا

راه کمال

حدیث آشنا

راه کمال

بهشت و جهنّم

بهشت و جهنّم


هنگامی که خداوند قرآن را نازل نمود، آن را وسیلهای برای هدایت بندگان به سوی خویش و برای نجات از گمراهی و آشکار شدن حق و حقیقت قرار داد. هر گاه انسانی هدایتی از پروردگارش خواسته است، به کتابهای آسمانی مراجعه نموده و به این ترتیب راه درست زیستن را از پروردگار خویش آموخته است.

اگر حقیقت را طالبی، بدان و اگاه باش که حقایق تنها نزد خداوند است. این که نمیدانی چه چیز درست و چه چیز غلط است و چه چیزهایی را باید بپذیری و از پذیرفتن چه چیزهایی امتناع کنی، میتواند برای تو تضادآفرین و مشکلساز باشد.

اما بدان که خداوند انسان را آفرید و برای هدایت او راهنمایانی گسیل داشت و بعضی از این راهنمایان را کتابهای آسمانی است  که قوانین مدون پروردگار را به بشرابلاغ و او را به راه راست هدایت میکنند. از میان پیامبران آنها که حامل کتابهای آسمانی هستند، نزد پروردگارشان مقرّبترند. کتابهای آسمانی حامل پیام وحی بوده و قوانینی را برای زندگی بشر ابلاغ میکنند.

آنچه تو را در این زمان رهنمون میشود، این است که همچنانکه به کتب آسمانی مراجعه میکنی و از آنها هدایت میجویی، ممکن است بعضی از مطالب آنها را مطابق با خواستهها و ایدههای خود نیابی و در نتیجه در درون خود با آموختهها و باورهایت تضاد احساس کرده و خود را معلّق بین باورها احساس کنی. اما بدان و آگاه باش که خداوند بخشنده و مهربان است، بشر را به جهت خلیفةاللّهی آفریده، آغوش پروردگار به روی همۀ شما انسانها باز است و شما را به سوی خود میخواند.

تعدادی از انسانها نمیتوانند بخشش خداوند را درک نموده و از آن به عنوان وسیلهای برای مقاصد غیرانسانی استفاده میکنند و در بخشش خداوند، آزادی، برای رسیدن به همۀ اهداف و امیال نفسانی میجویند و خود را رها و فارغ از مسئولیت احساس میکنند.

بنابراین، آنچه آنها را راه مینماید، بیم و انذار است.آیا اندیشیدهای، چه تعداد انسانها، زندگیهایشان را با کژاندیشی و نادرستی هدر داده و عمر خود را تباه نمودهاند؟ آیا برای هدایت آنان، وسیلهای بهتر از بیم و انذار وجود دارد؟ اگر همۀ انسانها نفسپرستی را رها کرده و تنها دل به بخشش خداوند میسپردند، چه نیازی به بیم و انذار وجود داشت؟ 262


نظرات 1 + ارسال نظر
مینا جمعه 26 دی 1393 ساعت 20:38 http://taraze-roozaane.blogsky.com/

سلاام...
مطلب تون بسیار جالب و قابل تأمل بود...بس جای تشکر دارد...
ولی برای درک برخی از آیات نیاز به تفسیر روانی است ک قابل درک و فهم افرادی هم چون من باشد ک خدای نکرده تفسیر ب رأی نگردد...
نسیم کوی جـــانــــــــــان است قرآن
شمیم عطر رحمان است قرآن
بود روشنـــــــگر راه ســـــــــــــــعادت
چو خورشید فروزان است قرآن
ب گلزارش، خـــــزان راهــــی نـــدارد
بهاران در بهاران است قرآن
صفای بوســـتـان آســــــــــمانـی است
شکوه باغ رضوان است قرآن
رهـــــــــاند آدمــــــی را ،از جهـــــــــالت
فروغ علم و ایمان است قرآن
طـــــــراوت بخــــش روح مؤمنیــن است
ب جسم عارفان ، جان است قرآن
ب صدق و راستـــــی همتـــــــــــا ندارد
رفیق نیک پیمان است قرآن
نهان در سیــــــنه او ، سٌر عشـق است
کلید گنج عرفان است قرآن
بود معــــجز ، رســـول هاشــــــــــمی را
ک در شأنش ثناخوان است قرآن
طبـــــیب درد های بـــــــی دوا اوســـــت
ب جان خسته درمان است قرآن
تسـلی بخش دلــــــهای غمین است
چراغ شام حرمان است قرآن
خلــــــــل کـــــــی ره برد بر ساحت او ؟
بنائی سخت بنیان است قرآن
در آن سامان ک سامان نیست کس را
پناه هر مسلمان است قرآن
.
.
خداوندگار و رسولش همواره یار و پشتیبان تان باد...

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.